Pages

MANGO SPAN KEK



Makan sejuk-sejuk memang menyegarkan anak tekak. Tak payah cakap pasal kolestrol okay, kata Chef Wan, kalau kita masak tapi terlalu berkira-kira tentang kalori nanti masakan kita akan kurang kelazatannya. Kalau nak berkira sangat lebih baik jangan masak sebab bila dah masak kita nak makan pula. So kita ikut kata Chef Wan ... hehehe 


Ini Sang Arjuna saya lah yang minta nak makan kek, katanya dah lama tak makan kek. Hhmm kata nak kempiskan perut tapi minta macam-macam. Takpelah, kalau orang dah berhajat, kita kenalah tunaikan. Suami pulak tu yang minta, bebanggalah juga bila dia minta kita yang buatkan, daripada dia pergi beli kat luar lagi tak syok kan...... maknanya dia rindukan air tangan isterinya ..... 

lagi cantik rasanya kalau saya glazekan mangga tu dengan jelly, kilat sikit.

potongan pertama terus saja disambar oleh Sang Arjuna... hihi
ala... tak cantiknya cik abang potong.... nasibla labu....


Saya hanya buat kek span vanilla saja pastu mula mendeko dan melapis kek. Boleh juga gunakan kek dari tepung premix yang ada dijual kat kedai bakeri tu. Suami sukakan yang masam-masam, so saya pilih mangga. Saya ada simpan puree buah mangga Baganapali India. Mangga ni memang sangat harum dan sedap. Manis dan menaikkan selera kalau kita menikmati kelazatan buah mangga dari India ni. Buah ni selalu digunakan oleh Restoran Insaf untuk jus mangga yang tersangatlah mahal. Segelas jus mangga ni lebih kurang RM 7, itu harga dulu sekarang tak tahulah saya berapa pulak dia letak harganya sebab  saya dah tak pergi lagi ke restoran tu, insaf dah rasanya bila makan nasi beriyani dan jus mangga yang mahal tu. Lagipun saya dah tahu buat nasi beriyani sendiri so jangan membazir.... hohoho



.....kek yang telah siap dilapis mula nak dideko....
 Resepi Kek Span.....

Premix span kek (kat bungkusan tu ada aturannya, hanya ikut arahan, kek memang sudah pasti menjadi

Tapi resepi kek span saya pun senang juga dan rasanya pun sedap......






Mango Filling

350ml whipped cream
2tbsp susu pekat manis
50gm icing sugar
1tsp esen vanilla
1tbsp gelatin
50ml air panas
Perisa mangga
Mangga dipotong dadu


  1. Pukul whipped cream sehingga kembang dan putih.
  2. Masukkan icing sugar , susu pekat, esen vanilla
  3. Bekas berasingan, kacaukan gelatin dan air panas sehingga larut.
  4. Kmdn masukkan kedalam adunan whipped cream tadi bersama potongan dadu mangga
  5. Siap untuk dilapiskan 



 Topping cream

Saya gunakan adunan tadi tetapi tidak dicampurkan dengan potongan buah mangga dadu. Deko mengikut citarasa sendiri. Boleh diletakkan juga buah ceri sebagi penyeri... Siap.










No comments:

Post a Comment