Pages

Checkered Rainbow Cake

Checkered rainbow cake...kek ni memang cantik dan sungguh mengujakan. Dengan memperlihatkan potongan pertama hati kita akan mula bertanya-tanya bagaimanakah caranya kotak warna warni itu tersusun begitu cantik. Paduan warna kontras dan susunannya memang akan membuatkan kepala kita ligat berfikir. Begitulah juga saya dahulu, tapi tidak lagi sekarang..... 


Hiasan white roses ni saya buat dari creamcheese frosting..... manakala keknya pula adalah kek butter lembap. 

...tak sabar rasa nak menjamahnya kan???






sangat menarik dengan paduan warna kontras yang memukau...








Okeylah, dahh puas lihat gambar kek, apakata kita lihat resepi dan cara membuat kek....

Moist Butter Cake

Bahan-bahannya;

250gm butter ( saya guna Anchor)
200gm gula castor
280gm self raising flour
4 biji telur
1/2 cup susu cair
1 tsp esen vanilla

Cara membuatnya;

1. Panaskan oven dengan suhu 180 degree
2. Pukul butter, esen vanilla dan gula sehingga kembang.
3. Dibekas berasingan pukul sedikit telur dan susu. Ketepikan
4. Masukkan adunan susu dan telur berselang seli dengan tepung dan kacu sebati
5. Bahagikan kepada beberapa bahagian dan warnakan ikut pilihan.
6. Kemudian alas loyang dengan kertas pembakar. bakar setiap satu adunan berasingan selama lebih kurang 25 minit. Sejukkan. 



Cream cheese frosting.

300gm creamcheese ( saya gunakan Philadelpia)
3/4 cup gula icing
sedikit perahan lemon

Pukul sehingga kembang. Dan siap untuk digunakan.



Sekarang kita lihat bagaimana saya lakukan susunan kek tadi agar menjadi susunan seperti dam...

kepingan kek yang telah di bakar dan disejukkan



kepingan tadi dipotong bulatan dengan saiz yang sama

beginilah rupanya setelah dipotong

kemudian susun berlapis seperti ini dan ulang hingga habis



dan selaputi lebihan cheese tadi dikeseluruhan kek.

sejukkan seketika didalam peti sejuk

kemudian bolehla memulakan deko ikut selera masing-masing


pilihan saya white roses swirl...dan siap....!!!!
dan ini ada lagi beberapa checkered rainbow yang pernah saya buat sebelum ini....


masa hari raya 2012



semasa hari jadi Danial yang ke -12




2 comments: