Pages

Kek Span Pelangi


Kek span ni memang sangat lembut dan sedap dimakan tak kiralah di waku apa pun...kek ini juga memang sangat sesuai dimakan begitu saja ataupun untuk kek dengan hiasan buttercream, kebiasaan kek yang dijual dikedai kek juga menggunakan kek ini. 



Bagi anak-anak saya, mereka kurang gemar memakan kek yang dihiasi dgn topping. lebih senang dan santai dgn kek kosong jadi kebiasaaannya kek span ini adalah pilihan yang yang sering yang buat.


Kita boleh warnakan mengikut citarasa kita sendiri....lihat sendiri dgn gabungan warna yang terang membuatkan kek tampak menarik dan mengundang selera buat anak-anak. Sebagai hiasa tambahan saya ayakkan serbuk koko disetiap lapisan adunan warna tersebut jadi kelihatan seperti satu garisan halus berwarna hitam bersifat sebagai highlight untuk setiap warna. 


Kek Span Pelangi


Bahan-bahannya

5 biji telur gred A
150gm gula kastor
2tsp ovalette
150gm tepung superfine
1tsp bakin powder
80ml air
80ml minyak


Cara membuatnya

Satukan semua bahan ke dalam mixer kecuali air dan minyak.
Pukul sehingga kembang, masukkan air dan pukul lagi.
Akhir sekali masukkan minyak dan kaupbalik menggunakan spatula sehingga sebati.

Bahagikan mengikut warna pilihan dan tuang ke dalam loyang yang telah dilapikkan dengan kertas baking. Di setiap lapisan adunan warna, ayakkan serbuk koko. 

Bakar dengan suhu 175 degree selama 45 minit. Masukkan lidi untuk menguji samada kek telah benar2 masak. Kalau lidi keluar bersih bermakna kek sudah cukup masak.

Keluarkan dari oven dan biarkan sebentar kemudian telankupkan di atas redai selama 1-2 minit. dan kemudian telangkupkan semula dan sisispkan di bahagian tepi loyang dan keluarkan kek... Bolehlah dihidang setelah sejuk,


No comments:

Post a Comment