Pages

Biskut Dahlia





Biskut ni sedap lembut, gebu dan mencair di dalam mulut. Biskut orang lama ni biasa nya bahannya mudah tapi memang sedap.

Sebetulnya resepi lama ni saya ambil daripada buku resepi lama mak. Mak kata dulu dia memang banyak mengumpul resepi tapi bukunya dah hampir hancur gara2 sering buka tutup dan kami juga sering berpindah randah. Almaklum anak askar.

Saya memang berusaha menyalin semula resepi lama mak atas permintaannya dulu semasa bercuti panjang selepas tamat SPM tp sehingga kini saya kerap membuka buku tersebut dan ianya juga hampir hilang dan kabur tulisannya.








Jadi saya abadikan di dalam blog ini untuk rujukan anak2 saya juga untuk sahabat yang melihat blog saya ini. moga resepi lama ini tidak ditelan zaman dan pupus begitu saja




Biskut ni memang biasanya dibuat berbentuk bunga, dah namanya dahlia. Biasanya hanya dengan satu warna. Tapi saya sukankan warna yang menarik perhatian saya, terasa indah dan sedap je bila dinikmati...makanya saya kongsikan beberapa warna bunga beserta daun yang pernah saya buat untuk biskut ini. cantikkan ??

Ok jom kita lihat bahan untuk biskut ini.


Resepi :

Bahan2nya:-

250gm butter
225gm tepung jagung
125gm tepung ubi
50gm tepung redrose/tepung gandum
1 biji telur
150gm gula icing
1 tsp esen vanilla
50gm susu tepung (optional)

Hiasan : ceri/ coklat chip

1. Sebatikan butter dan gula
2. Masukkan semua bahan lain dan uli hingga menjadi doh
3. Adunan mesti lembut dan gunakan nozle
4. Hiaskan ceri/coklat chip di atas biskut
5. Bajar dgn suhu 160° selama lebih kurang 20 minit.




Jadi bolehlah mencuba untuk yang berminat. Pasti anda akan suka akan rasanya. 

Selamat Mencuba

No comments:

Post a Comment