Pages

Red Velvet Cake



"Red Velvet Cake ... Semerah cintaku padamu"  hehe itu ungkapan yang saya berikan buat suami tersayang sempena ulangtahun perkahwinan kami yang ke-16 pada 6 Oktober 2012 yang lalu. Kek ni sebenarnya takde plan nak buat pun tapi kebetulan pada tarikh tersebut jatuh pada hari Sabtu dan saya kebiasaannya hanya di rumah kalau hujung minggu dan bercuti dari menjadi supir anak2. Bila suami beritahu yang dia terpaksa ke tempat kerja kerana ada tugas yang perlu dibereskan jadi saya gunakan waktu terluang tanpa suami di rumah untuk buat kejutan sempena ulangtahun ini. Biasanya petang baru dia akan sampai di rumah.

Sebetulnya takdelah terkejut sangat sebab saya dah beritahu awal2 tentang ulangtahun ni pada malam sebelumnya, saya kata " Abang, esok genap usia perkahwinan kita 16 tahun. Tak sangka kita dah harungi suka duka, susah senang bersama selama itu. Harap kita akan terus kekal hingga ke akhir hayat kita" mulalah airmata ni nak mengalir tanda betapa saya bersyukur, selama tempoh itu, alhamdulillah dengan rezeki yang ada kami bahagia dan berjaya melayari bahtera perkahwinan bersama empat cahayamata kami. 

Tapi seperti biasa sikap suami yang tak pernah serius, terus menjawab " Oh! ye ke? Macamanalah saya boleh bertahan ......... " kurang asam betul, terus saya ketawa dan hilang rasa sedih syahdu ala-ala romantik hisdustan. Orang lelaki ni memang tau, terutama suami saya nilah, tak pernah serius tapi itulah antara sebab kenapa saya sukakan dia dulu, lawak jenakanya. Ya Allah syukur diatas kurniaanmu dengan jodoh yang kau berikan. Amiin..



So, terus periksa peti ais, tengok semua bahan untuk kek ni ada dan apalagi terus lah operasi bermula. Hhmm Dania main dengan abang-abangnya jadi tiada gangguan. Saya memang sukakan kek ini sebab rasanya yang sedap dan mudah cara membuatnya....cuma bahan2nya saja yang agak mahal sedikit... tapi dah ada , kannn.....


Suami saya sampai rumah dalam pukul 3 petang, saya dah siap menghias tapi tengoklah rupanya sebab nak cepat....main cincai aje.... nak menghias ni kena bertenang, tapi apabila saya terlalu lama di dapur, Dania dah mula merengek. Hhmmm .... bila suami sampai saya terus hidangkan kopi dan keluarkan kek ni, dia terus ambil gambar sebelum makan..... hehe dia tahu dah saya pasti akan suruh kek ni posing dulu sebelum makan...



Tekstur kek ni sangat lembut dan lembab sebab tu dia menjadi kegemaran saya dan suami. Dengan topping cream cheese yang masam manis serta kek dengan perisa coklat yang ringan menjadi ianya seperti sejuk segar di dalam mulut. Saya letakkan di dalam peti sejuk sebelum di hidang. 



Tatkala melihatkan suami menjamah kek ni dan diikuti oleh anak2 saya rasa seperti satu rahmat dan bersyukur, walaupun tanpa parti yang hebat atau hadiah yang mahal dari suami tapi saya tetap dapat merasakan sangat dihargai. Itulah orang kata bukan wang menjadi ukuran tapi kebahagiaan yang kita ingin cari dalam hidup ni, kann?? Tapi bila fikir balik, kalau takde duit macamana nak beli bahan2 kek yang agak lumayan ni.... hahaha duit pun perlu juga dalam zaman materialistik ni, cuma bersederhana lah......










Semoga perkahwinan kami akan berkekalan hingga keakhir hayat dan kebahagiaan akan senantiasa mengiringi pelayaran bahtera rumahtangga kami. Amiiin.




RED VELVET CAKE

Bahan-bahannya

2 1/2 cawan tepung kek
1 tsp soda bicarbonate
1 tbsp koko powder

2 tbsp pewarna merah
1 1/2 canola oil
1 1/2 cawan gula castor
2 biji telur
2 tsp esen vanilla
1 cawan buttermilk ( suhu bilik)
1 tbsp cuka
1 tsp garam


Buttermilk :- boleh digantikan dgn                             1 cup full cream milk
                                                                                1 3/4 tbsp cream of tartar


                                              ATAU                        3/4 cawan plain yogurt
                                                                                 1/4 cawan susu full cream                                                 


Cara-caranya

  1. Pukul perlahan telur bersama gula sehingga gula hancur
  2. Masukkan telur, esen vanilla. buttermilk, cuka, garam dan minyak. Kacau sebati
  3. Kemudian masukkan tepung yang telah diayak bersama soda dan serbuk koko. 
  4. Gaul sebati guna spatula dengan kaedah kaup balik.
  5. Bakar selama 50 minit atau sehingga kek masak dengan suhu 170 degree
  6. Kek telah masak sempurna jika kayu penyucuk keluar bersih. 


 CREAM CHEESE FROSTING

500gm cream cheese
1/2 cup butter
2 tsp esen vanilla
1 1/2 cup icing sugar
1 tbsp lemon juice

Beat until fluffy.... ready to deco....




No comments:

Post a Comment