Pages

AIDIL ADHA 2012




Lebih sering dipanggil Raya haji atau raya korban tahun ini saya seperti biasanya akan beraya ke rumah mak dan juga mertua. Memandangkan rumah mereka berdekatan jadi terpaksalah saya membahagikan masa untuk ke dua-dua rumah itu pada hari yang sama. Hhmm tahun ni adalah tahun yang agak penat bagi saya kerana, saya baru saja pulang dari bercuti di Port Dickson. Raya haji tahun ini jatuh pada hari jumaat dan saya pulang dari bercuti pada hari rabu. Khamisnya saya harus ke Bangunan Medan Mara untuk menghantar borang permohonan Along ke MRSM bagi kemasukkan ke tingkatan 4 tahun 2013. Memandangkan hampir menjelang raya jadi suami mengajak saya menaiki motor saja ke Kuala Lumpur. Setelah selesai segalanya kami pulang tapi ku sangka panas hingga ke petang rupanya hujan di tengahari.... hahaha kena hujan ditengah jalan. Hujannya tidak begitu lebat tapi cukup untuk membuatkan badan saya melekit... aaadoiyaiii .... tensionnya!!! 

Jadila, sekadar mengalas perut dan halwa mata di pagi raya....

Pulut kuning kegemaran anak yang ketiga, Danish.

Sampai rumah dah lewat petang, pagi tadi sebelum keluar rumah saya dah siapkan sebiji kek chiffon marble untuk esok. Malam saya dah terasa badan seperti nak demam, tapi satu hapa pun tak buat lagi nih. Saya pulun buat 2 biji kek karamel untuk dibawa ke rumah Mak dan Mertua. Dan juga lagi sebiji kek chiffon choc mocha. Sudahnya saya masuk tidur hampir pukul 2 pagi. Sempat juga saya mengukus pulut kuning dan buat rendang ayam..... penatnya... inilah pengorbanan seorang ibu...... penat tapi siapkan juga juadah pagi raya untuk menggembirakan anak2 merasai suasana pagi hari raya.

Sebetulnya kek yang saya buat tak sempat nak ambil gambar kerana dah kena ngap.... nak ambil sebelum dimakan terlupa la pulak sebab penat plus mengantuk sama..... tapi adalah juga gambarkek yang sama yang sempat diambil untuk party harijadi kebetulan selang 2 hari selepas raya haji.... oklah tu. Gambar kek sebenar ada kat atas meja hidangan saya tu, dari jauh je la.....

Kek karamel ....  birthday orang yang sambut dalam raya haji.... kira bolehla

Leopard Chiffon ... tapi mcm tiger je kan...hihi

Chiffon marble again....

Selepas solat subuh saya seperti dipanggil-panggil untuk tidur semula ...... arghhh janganlah aku terhasut pulak dengan panggilan bantal..... turun dan siapkan juadah untuk pagi raya. Sambil televisyen berkumandang takbir raya, saya siapkan juadah di meja makan........

Memang kami lambat keluar pagi ni, yelah saya baru nak bersiap dan siapkan anak2 sebelum kami bersarapan. Lepas tu barula berangkat ke rumah mertua dan bonda tercinta. 

Kat sana barula terpandangkan nasi himpit kuah kacang, ada ketupat pulut dan ketupat nasi, rendang pelbagai rendang. Yelah portluck dari adik, iparduai dan biras..... haha penuh satu meja. Terasa seronoknya beraya..... Gambar lupa pula nak ambil sebab terlalu seronok dan riuh rendah dengan kerenah anak masing-masing. Tetiba terasa sayu dihati sebab teringatkan arwah abah... biasanya dialah yang paling seronok kalau anak-anak berkumpul ramai-ramai macam ni. Al-fatihah untuk arwah Abah, moga abah ditempatkan dikalangan orang beriman....amiin.

No comments:

Post a Comment