Pages

Roti Jala

Gulung roti jala macam karpet atau lipat macam lipat kain.... hehe tapi kalau biarkan terbentang orang panggil roti kirai.








Ye ke macam tu? Macam-macam nama orang bagi erk. Tapi sebenarnya sama je. Cara makan pun berbeza juga, ada yang suka makan cicah dengan kuah kari, ada yang suka makan cicah dengan kuah durian. Samada pedas atau manis kuahnya tetap sedap pada saya. Roti jala ni selalu ada, terutamanya kalau orang buat kenduri, parti tu kadang-kadang je saya jumpa. Kalau jumpa pasti tak lepaskan peluang, terutama anak saya yang sulung tu. Kalau dengan roti jala, dia tak ingat orang belakang dah. Bedal sampai puas, sekarang je dah kurang sikit, malu kot...hahaha





Apa pun, dulu-dulu saya memang tak pandai buat roti jala ni. Jeles tengok orang buat roti jala, nampak mudah sangat tapi bila saya buat mesti melekat kat kuali walaupun dah oleskan dengan minyak tetap dia melekat. Mungkin bancuhan yang tak betul agaknya kata mak. Tapi arwah abah saya dulu jenis tak kisah, kalau kuah kari dia akan suruh mak sediakan lempeng kelapa. Cicah sedap juga. Tapi kalau mak buat kuah durian dia akan cicah dengan roti atau paling canggih sket pun dia akan minta mak dadar tepung macam nak buat kuih ketayap tu. Masa tu dalam hati akan rasa sedikit kesal sebab tak pandai nak buat roti jala. Ditambah pula dulu mana ada internet ni, boleh senang-senang google kat internet. Nak tanya orang pun kadang-kadang tak benar-benar sukatannya yang diberi akhirnya tak menjadi juga. Kecewanya hati.... tuhan saja yang tahu. 

Bukannya apa dulu masa zaman saya masih bersekolah saya suka kalau hidangan saya terhias cantik macam kat hotel atau restoran mahal. Suka hias dulu baru rasa berselera nak makan. Masa di Tingkatan 3, saya ambil jurusan sains rumahtangga. Dari situlah berputiknya minat memasak dan nak menghias makanan. Saya mencuba resepi dan kalau menjadi saya akan rasa bangga pada diri sendiri. Kepuasan diri sendiri yang saya cari. 




Resepi

ROTI JALA

2 cawan tepung gandum
1 cawan air
1 cawan santan
1 biji telur
1 sudu kecik garam halus
pewarna kuning dan hijau


Masukkan semua bahan ke dalam blender dan blend hingga semua sebati.
Perapkan selama 1/2 jam .
Bahagiakan kepada dua bahagian dan warnakan.
Panaskan kuali dgn api sederhana.
Sediakan kuali leper non-stick dan masukkan kedalam acuan roti jala.
Tebar/kirai adunan atas kuali dgn dua warna cara bersilang.
Biarkan hingga roti jala tu masak.
Angkat dan gulung/lipat ikut citarasa masing2.

No comments:

Post a Comment